uszkodzony filtr dpf

Co to jest filtr dpf – jakich samochodów dotyczy?

Filtr cząstek stałych to właśnie to urządzenie, które aktualnie budzi u nas wiele obaw jeśli nasz samochód taki filtr posiada. Większość osób kojarzy je z samochodami z silnikiem Diesla, jednak aktualnie możemy także zakupić auto z benzynowym silnikiem, w którym znajdziemy filtr DPF. Co warto wiedzieć na jego temat? Przede wszystkim jeśli Twój DPF jest uszkodzony nie musisz się od razu załamywać. Regenerację dpf zamówisz tutaj.

Czy filtr cząstek stałych to konieczność?

Samochody z silnikiem Diesla są naprawdę popularne, dlatego w dużych miastach jest naprawdę gęsto od spalin. Co gorsza, najczęściej są to te, w których znajdują się cząstki stałe oddziałujące na nasz układ oddechowy, jak i krwionośny. Spaliny te to mieszanina sadzy oraz rozpuszczonej frakcji organicznej i niespalonych węglowodorów. Do ogromnej emisji spalin dochodzi w czasie rozruchu silnik, a także jego pracy w dość niskiej temperaturze. Sytuacji tej zapobiega właśnie filtr DPF. Do czego służy?

W jakim celu stosuje się filtr DPF?

Filtr cząstek stałych ma aż dwie podstawowe funkcje. Jedną z nich jest oczywiście zatrzymywanie cząstek stałych, jakie wydobywają się prosto z silnika. Następnym zadaniem jest ich wypalanie wewnątrz samego filtra. Dzięki takiemu działaniu żywotność filtra jest znacznie większa.

Jak zbudowany jest filtr cząstek stałych?

Wbrew pozorom to naprawdę proste urządzenie, które jest jednym z elementów układu wydechowego. Filtr znajduje się w specjalnej puszce, która najczęściej wykonana jest ze stali nierdzewnej. W środku znajduje się tylko i wyłącznie ceramiczny korpus filtra. Z kolei w korpusie bardzo gęsto zawarte są równoległy kanały, które tworzą swoistego rodzaju siatkę. Dzięki temu, że z jednej strony są one zamknięte, spaliny muszą przebijać się przez ścianki wlotowych kanałów, aby dostać się do tych wylotowych.

Czym jest filtr FAP i jakich samochodów dotyczy?

Filtr FAP to typowo francuski wynalazek, montowany w samochodach z wysokoprężnym silnikiem. Służą głownie, do oczyszczania spalin, z nagromadzonej sadzy, wówczas zmniejsza się emisja szkodliwych substancji do atmosfery. Mimo wszystko, tego rodzaju filtry sprawiają wiele kłopotów w silnikach diesla. Czym więc jest filtr FAP i jakich samochodów on dotyczy?.

Czym są filtry FAP?

Filtra FAP to rodzaj filtra cząsteczek stałych. Jest on częścią układu wydechowego, zamontowany tuż za katalizatorem. Zbudowany jest on z ceramicznego rdzenia, najczęściej wykonanego z krzemowego węglika. Jego głównym zadaniem jest właśnie zatrzymywanie cząsteczek stałych. Czym są słynne cząsteczki stałe?. Najprościej rzecz ujmując jest to sadza, która gromadzi się w układzie wydechowym, samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Ma on za zadanie także ją wypalić. Wnętrze filtra, to szereg mikrokanalików. Część z nich jest otwarta od strony silnika, a zamknięta po stronie wydechu, druga część z nich, wręcz na odwrót. Ich porowate ścianki mają za zadanie wyłapywanie cząsteczek sadzy, natomiast wypuszczanie pozostałych spalin. FAP w przeciwieństwie do standardowego filtra DPF, wymaga stosowania specjalnego płynu, który obniży temperaturę samozapłonu sadzy jednak podobnie jak filtr DPF filtr FAP podlega regeneracji.

W jakich samochodach zamontowany jest filtr FAP?

Jak już zostało to wspomniane, filtrem tym zostały obdarzone silniki wysokoprężne- dielsa. To one charakteryzują się największą emisją zanieczyszczeń. Silniki diesla nie są wstanie dokładnie wymieszać paliwa z powietrzem, wówczas nie mogą takiej mieszanki dokładnie spalić. Niespalone cząsteczki sadzy pozostają więc w komorach. Bez filtra przedostałyby się one do atmosfery. Wraz z wprowadzeniem normy Euro 4, która bardzo rygorystycznie ograniczała emisje spalin. Stosowanie tego typu filtrów stało się koniecznością. Mimo iż większość producentów zdecydowała się na suchy DPF, to francuscy konstruktorzy poszli swoją droga, wyposażając modele własnie w filtr FAP. Spotkamy je więc w samochodach marki: Renault, Citroen, a także Peugeot. Jednak z francuskiego rozwiązania skorzystali także producenci Fordów, Volvo i Mazdy. Pojawiły się także nieliczne projekty Volkswagena, właśnie z zastosowaniem tego typu filtra.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.